Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

Osallistuin torstaina  PING Helsinki - verkkovaikuttajien yhteisön aamiaistapahtumaan, jonka aihe oli "It’s time for storytelling in AR/VR. Are you ready? " Parituntisessa tapahtumassa oli mielenkiintoisia puhujia suomalaisfirmoista, jotka tekevät virtuaalitodellisuuden ratkaisuja asiakkailleen.

Tilaisuuden avasi Inna-Pirjetta Lahti, PING Helsingin inspiraatiojohtaja eli Head of inspiration. Inna-Pirjetta herätteli yleisöä vaikuttajamarkkinoinnin yksityiskohdilla. Eli kuinka vaikuttajien, julkkisten, asiantuntijoiden kautta markkinoidaan tuotteita tai palveluita?
Vaikuttajien kautta viedään viestejä entistä enemmän kuluttajille. Meistä jokainen kuuntelee mielellään ystäviemme suosituksia ravintoloista tai kampaajasta tai uudesta levitteestä leivälle. Bloggaajat ovat jo useita vuosia olleet kertomassa käyttökokemuksiaan erilaisten tuotteiden parissa.


Myös Forbes on listannut vaikuttajamarkkinoinnin olevan yksi tärkeimmistä, ellei tärkein markkinoinnin keino vuonna 2018. Lue täältä lisää.

 Kuva napattu Inna-Pirjetta Lahden esityksestä. 4-tasoinen vaikuttajamarkkinointi, vasemman reunan nuolet kertovat tavoittavuudesta eli reachistä ja tehosta eli influencesta. Julkkikset, julkaisijat, fanit ja ystävät. Ketä sinä kuuntelet?

Kuva napattu Inna-Pirjetta Lahden esityksestä. 4-tasoinen vaikuttajamarkkinointi, vasemman reunan nuolet kertovat tavoittavuudesta eli reachistä ja tehosta eli influencesta.
Julkkikset, julkaisijat, fanit ja ystävät. Ketä sinä kuuntelet?

Zoanin CMO eli Chief Marketing Officer Laura Ala piti puheenvuoron siitä, kuinka asiakas kokeilemalla ja kokemalla tunnistaa tuotteen hyödyt tai mahdollisuudet. Laura ennusti, että seuraavan kahden vuoden sisällä suuri joukko kansainvälisiä brändejä on ottanut virtuaalitodellisuuden käyttöön markkinoinnissaan. Uskon tämän itse täysin.
 

PING2.JPG

Arilyn on suomalainen virtuaalitodellisuuteen erikoistunut toimisto. Nettisivuillaan he kertovat että muuttavat fyysisen maailman virtuaaliseksi kokemukseksi.

Jo joulun alla Helsingissä nähtiin Stockmann- tavaratalon perinteikkäässä joulu-ikkunassa Mikonkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa VR-ulottuvuus. Kävittekö katsomassa? Onni-tonttu seikkaili lisätyn todellisuuden keinoin satuikkunassa. Lue lehdistötiedote täältä.
Paikanpäällä tapahtumassa saimme myös itse värittää tonttu-kortin, jonka jälkeen Arilynin sovelluksella tontun sai eloon postikortista.
Toinen hieno toteutus oli myös postikortti, joka heräsi eloon Arilynin sovelluksella: työpöydälläni oli keväinen Tuomiokirkko!

Kuvassa omin pikku kätösin väritetty tonttukortti, sekä näkymä työpöydälläni Arilynin sovelluksella katseltuna, virtuaalitodellisuuden keinoin. Pyöreässä kortissa saa näkyviin Helsingin Tuomiokirkon.

 Halvat, pahviset VR-lasit saat vaikkapa Claes Ohlssonilta alle vitosella. Xennekillä on sekä pahvisia katselulaseja että Bobo VR-laseja, jos haluat tulla testaamaan. Molempiin laitetaan sisään oma matkapuhelimesi, jonka jälkeen valitset vaikkapa YouTuben 360- kirjastosta mieleisesi videon 360-muodossa.

Halvat, pahviset VR-lasit saat vaikkapa Claes Ohlssonilta alle vitosella. Xennekillä on sekä pahvisia katselulaseja että Bobo VR-laseja, jos haluat tulla testaamaan. Molempiin laitetaan sisään oma matkapuhelimesi, jonka jälkeen valitset vaikkapa YouTuben 360- kirjastosta mieleisesi videon 360-muodossa.

Lopuksi vielä Arilynin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Emmi Jouslehto kertoi Arlalle tehdystä kampanjasta, jossa Aamu- kissa herää eloon maitopurkin kyljestä. Katso videolta lisää.

Jos haluat päästä VR-laseja tai 360- kameraa Xennekin tiloihin, ota yhteyttä ja sovitaan aika. Voidaan juoda kupilliset kahvia ja jutella virtuaalitodellisuuden markkinointimahdollisuuksista.

 

Liisa