Somestrategia

2018.png

Suunnitelmallisuus

Kattaus on puoli ruokaa, suunnitelmallisuus on puolet strategiasta.
Toinen puoli on strategian toteuttamista.

Somestrategia - mitä se tarkoittaa?

Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla päästään haluttuun tulokseen.

Some-strategia on siis suunnitelma, jolla tähdätään johonkin päämäärään. Esimerkiksi halutaan lisää seuraajia yrityksen Facebook- tilille, verkkokaupan myynnin kasvua, sähköpostien avaamisprosentin nostamista tai uusia asiakaskontakteja. Maailmanrauhaa tai kuuta taivaalta ei somestrategialla saavuteta, mutta omaa työmäärää somesisältöjen kanssa painiskelussa sillä voi helpottaa kovastikin.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
- Mieti mitkä ovat tavoitteesi?  "Tahdomme tuplata LinkedIn- seuraajien määrän"

- Ketä halutaan tavoittaa? Vastauksen tulee olla suppeampi kuin "kaikki suomalaiset"  - mieti siis kohderyhmääsi: koiraihmiset, kauneudenhoidosta kiinnostuneet 16-45 vuotiaat naiset, pääkaupunkiseudulla asuvat asunnon vaihtoa suunnittelevat, rock- ja pop-musiikista kiinnostuneet ja niin edelleen.

- Missä tavoittelet? Onko kanavasi siis LinkedIn, Twitter, Facebook, Youtube, Pinterest, Instagram, WhatsApp tai jokin muu kanava?

- Sitoudu! Päätä, kuka omistaa yrityksen some-tilin ja kuka vastaa sen päivittämisestä? Toki päivittämistä voi tehdä useampi henkilö, mukaanlukien ulkopuoliset tahot, mutta jonkun tulee olla tilin omistaja. Hän myös vastaa päivitystiheydestä ja aikataulun asettamisesta.

- Tee julkaisukalenteri ja jos päätät vaikka julkaista kerran viikossa, merkitse aika kalenteriisi, kuten merkitsisit palaverin. Varaa neukkari, jossa teet seuraavan viikon ajastukset ja kirjoitat esim blogin sisältöä.

- Mittaa onnistumista. Jos tarvoitteesi on tuplata seuraajien määrä, mittaa sitä viikottain. Tee korjaavia toimenpiteitä jos käyrä ei ole nouseva. Julkaise useammin, muuta kirjoitusten sävyä, aktivoi tykkääjiä keskustelemalla, ota osaa ja kommunikoi.

Olen juuri osallistunut Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun "Digital Marketing"-kurssille, jossa suunnittelun avuksi suositeltiin PR Smithin SOSTAC- työkalua.
https://digitalmarketingvtos.wordpress.com/2016/02/01/digital-marketing-plan-sostac-2/

  • Situation Analysis (where are we now?) = Tilanneanalyysi, missä nyt ollaan?

  • Objectives (where do we want to go?) = Tavoitteet, minne halutaan päästä?

  • Strategy (how do we get there?) = Strategia eli toimintasuunnitelma, kuinka tavoitteisiin päästään?

  • Tactics (the details of strategy including the marketing mix & comms mix) ? = Taktiikka eli yksityiskohdat

  • Action (the details of tactics – who does what , when & processes & systems) = Toiminta, eli kuka toimii, milloin toimii, miten toimii, millä prosessilla

  • Control (metrics that you need to measure at different times) = Mittaaminen eli kuinka onnistumista mitataan? Mitkä ovat onnistumisen mittareita?

 

Toivottavasti kuvasta on sinulle apua oman some-strategiasi suunnitteluun. Ja jos kaipaat jeesiä suunnitteluun ja aiheen työstämiseen, soita Liisalle puh 040 861 9333 ja tehdään yhdessä yritystäsi palveleva somestrategia.

Sostac.JPG

SOSTAC

Liisa