Mikä on Social Selling Index?

Tiedätkö mikä on SSI? Se on LinkedIn- palvelun ilmainen työkalu, jolla voit mitata oman Social Selling Indeksisi.

Social Selling on vapaasti suomennettuna sosiaalista myyntiä. Eli SSI mittaa kuinka aktiivinen olet LinkedIn- palvelussa, kontaktoidutko ihmisten kanssa ja oletko aktiivinen. Huomautuksena kuitenkin, että SSI mittaa aktiivisuuttasi vain LinkedInissä, ei missään muualla. Sosiaalista myyntiä tulee tehdä yrityksen nettisivuilla, yrityksen blogissa ja ennenkaikkea henkilökohtaisesti tapaamisissa, myyntiesittelyissä, seminaareissa, koulutuksissa ja muissa aidosti sosiaalisissa tilanteissa.

Oman lukusi pääset testaamaan tästä linkistä: www.linkedin.com/sales/ssi

 Alla on kaksi kuvakaappausta omasta Social Selling Indeksistäni, ensimmäinen 25.4.2018 ja alempi on otettu tänään 12.12.2018. SSI- luku on vasemmalla ympyrän sisällä oleva luku - huhtikuussa lukemani oli 64 ja tänään joulukuussa lukemani on 70.

SSI_13022018.JPG

ja tänään, 12.12.2018

SSI_12122018

Nousua noin puolessa vuodessa olen siis saavuttanut nousua kuusi pistettä. Kuvan oikeassa ylänurkassa näet kaksi muuta lukuasi: Industry SSI Rank & Network SSI Rank. Nämä luvut kertovat kuinka sijoitut omalla toimialallasi ja omassa verkostossasi. Luvut eivät ole reaaliaikaisia, vaan päivittyvät pienellä viiveellä.

Kuinka saada oma Social Selling Index korkeammalle? Ole aktiivinen, verkostoidu ihmisten kanssa ja kommentoi ja tykkää päivityksistä, jaa mielenkiintoista sisältöä omilla kommenteillasi höystettynä. Täältä LinkedInin omat vinkit kuinka kasvattaa SSI:tä https://business.linkedin.com/sales-solutions/resources/social-selling/social-selling-index

Millä tasolla pitäisi sitten olla - täytyykö tavoitella sataa pistettä sadasta? Lukemaa sata en ole kuullut kenenkään vielä saavuttaneen, mutta hyvin aktiivisilla henkilöillä luvut ovat 80-90 välillä. Muista kuitenkin että Social Selling ei ole vain tämän työkalun numeron tuijottamista vaan aitoa vuorovaikutusta asiakkaidesi välillä ja keskustelun herättelyä.

Jos haluat oppia lisää LinkedIn:stä ja sen mahdollisuuksista, ota minuun yhteyttä: Liisa Siitonen puh 040 8619333 tai liisa.siitonen@xennek.fi

Lopuksi vielä suosittelen Laura Pääkkösen kirjaa ‘Social Selling’ kaikille jotka ovat kiinnostuneita aiheesta:
https://socialselling.fi/palvelut/social-selling-kirja/ a

Laura Pääkkösen kirja ‘Social Selling’

Suositukseni 5*


Vinkit kuinka muokata Facebookin sisältövirtaa - “katso ensin”

Tuntuuko sinusta että Facebookin sisältövirrassasi ei näy sisältöjä joita haluaisit nähdä? Voit itse muokata sisältöä näillä kolmella vinkillä:

  1. Voit valita seuraamasi henkilön tai yrityksen jonka päivitykset haluat nähdä ensin - eli Facebook nostaa päivitykset aina sisältövirtaasi

    Esimerkkinä Xennek - yritystili, jonka voit ottaa “Katso ensin” seurantaan.

    - Mene Xennekin Facebook- sivulle www.facebook.com/XennekOy/ ja tykkää sivusta. Sen jälkeen valitse “Seurataan”- alasvetovalikosta kohta “Katso ensin” ja klikkaa sitä. Näin varmistat että näet sisältövirrassasi Xennekin päivitykset, etkä jää yhdestäkään hyvästä some-vinkistä paitsi!

katsoensinFacebook.JPG

Voit valita enintään 30 henkilöä tai yritystä näytettäväksi ensin. Lisätiedot ja ohjeet myös Facebookin sivuilta


2. Voit piilottaa sisällön joka ei kiinnosta sinua

Kun näet Facebookissa mainoksen josta et ole kiinnostunut, voit oikean ylänurkan kolmesta pisteestä kertoa sen Facebookille. Valitse “Piilota mainos” ja sen jälkeen vastaa miksi et halua nähdä mainosta? Valintojen jälkeen näet että mainos piilotettiin etkä näe samankaltaisia mainoksia jatkossa.
Voit myös hallita mainosasetuksiasi Facebookissa, jolloin voit valita millaisia mainoksia näet ja näin säästyt mainoksilta joista et ole kiinnostunut.

3. Reagoi sisältöihin

Kun tykkäät, kommentoit tai jaat sisältöjä, myös näin kerrot Facebookille millaista sisältöä tahdot nähdä. Facebookin algoritmi, josta olemme kirjoittaneet blogissamme aiemmin, oppii tarjoamaan sellaista sisältöä sinulle, josta pidät. Ja samalla se oppii myös jättämään pois sellaiset sisällöt joista et ole kiinnostunut.
Facebookin help centeristä löydät myös tietoa suomeksi kuinka voit muuttaa uutistesi asetuksia.

Facebookin yrityssivuna voit tykätä muista yrityssivuista

Vinkki yrityssivun käyttöön Facebookissa:

Jos hallinnoit yrityksesi sivua Facebookissa, eli olet sivun ylläpitäjä, voit käydä tykkäämässä muiden yritysten Facebook- sivuista. Yrityksesi kumppanit, jälleenmyyjät, päämiehet, alihankkijat, painotalot, catering-yritykset, autoliikkeet ja muut yhteistyötahot arvostavat varmasti tykkäystäsi - ja kenties saat omalle yrityssivullesi lisää tykkääjiä vastapalveluksena!

Näin saat yrityksesi Facebook- näkyvyyttä parannettua taas hieman lisää. Facebookin algoritmi arvottaa yrityssivuja useilla eri seikoilla ja muista yrityssivuista tykkääminen nostaa aktiivisuutta Facebookin asteikossa.

Käy vaikka ensimmäiseksi tykkäämässä Xennek Oyn Facebook- sivusta!

Etsi yritys Facebookista:

 Kirjoita Facebookin hakukenttään haluamasi yritys, tässä esimerkkinä Xennek Oy

Kirjoita Facebookin hakukenttään haluamasi yritys, tässä esimerkkinä Xennek Oy

Klikkaa yrityksen Facebook sivulle.

 Hakutulos Xennek Oy

Hakutulos Xennek Oy

Kun olet Xennek Oy:n sivulla Facebookissa, pääkuvan alla on toimintapainikkeet:

Tykkää - Seuraa - Jaa - ja kolme pistettä.

 Klikkaa kolmesta pisteestä ja saat valikon - valitse ‘Tykkää omana sivunasi’

Klikkaa kolmesta pisteestä ja saat valikon - valitse ‘Tykkää omana sivunasi’

Kolmen pisteen alta avautuu valikko, josta voit valita “Tykkää omana sivunasi”.

Jos sinulla on useita sivuja, voit valita haluamasi yrityksen alasvetovalikosta, jonka haluat ko sivusta tykkäävän.

 Jos hallinnoit useita sivuja, valitse millä yritystilillä haluat tykkäyksen tehdä.

Jos hallinnoit useita sivuja, valitse millä yritystilillä haluat tykkäyksen tehdä.

Lopuksi Facebook kertoo, että “Sivu Xennek Oy on lisätty suosikkeihisi”

Näet sekä oman yrityksesi että minkä tahansa yrityksen Facebook- sivulta oikean reunan palstassa kohdan “Sivut joista tämä sivu on tykännyt”.

 Xennek Oy on tykännyt useista sivuista, ja tässä kuvakaappauksessa näkyy kolme yrityssivua.

Xennek Oy on tykännyt useista sivuista, ja tässä kuvakaappauksessa näkyy kolme yrityssivua.

Käy tykkäämässä!

Aamiaiskutsu Wonderlandiin!

Xennek otti harppauksen eteenpäin ja vuokrasimme uudesta Konepajan Wonderland co-working tilasta työpöydän! Wonderland on työyhteisötila, josta voi vuokrata työpöydän, työhuoneen tai neuvottelutilan. Nyt on helppo järjestää asiakkaille seminaareja, koulutuksia ja tapaamisia mukavissa tiloissa, vaikka toki joskus vielä käytämme kotitoimistoammekin :-)


Wonderlandista on myös löytynyt paljon uusia yhteistyökumppaneita ja mukavia kontakteja työprojekteihin.

www.wonderland.fi 

 Kuva Wonderlandin sivuilta, Lanson- neuvotteluhuone.

Kuva Wonderlandin sivuilta, Lanson- neuvotteluhuone.

Liisa työskentelee Wonderlandissa lähes päivittäin. Alakerrassa on kahvila ja italialaistyylinen ravintola Alice, josta saa aamiaista, lounasta ja illallista. www.aliceitalian.fi/food

LiisantyopisteWonderlandissa.jpg

Liisan työpiste Wonderlandissa

Suurista ikkunoista avautuu näkymät Konepajan alueelle

Tule tutustumaan Wonderlandin tiloihin - Liisa tarjoaa aamiaisen kaikille yhteistyökumppaneillemme vuoden loppuun saakka, arkiaamuisin klo 8-10 välillä!

Ota yhteyttä ja sovitaan aamiaistreffit: liisa.siitonen@xennek.fi tai 040 861 9333


 

Tavoitettavuus kesällä?

Kuinka tavoitettavissa yrittäjän, yritysjohtajan tai yrityksen työntekijän tulee olla kesälomalla?
Olen tänään keskustellut puhelimessa kahden ihmisen kanssa, jotka ovat olleet kesälomalla, mutta "hoitavat vähän näitä työjuttuja".

Itse en lomaile kesän aikana, vaan vasta syyskuussa, jolloin lähdemme reissuun. Puhelin minulla on reissussa mukana ja varmasti siihen myös reissun aikana vastaan. Mutta uskon että viestimällä etukäteen asiakkaille ja yhteistyökumppaneille lomastani, saan hoidettua asiat ennen lomaa tai siirrettyä ne loman jälkeiseen aikaan.
Etukäteen järjestelemällä ja tiedottamalla loma on sujuvaa, kun ei tarvitse hermoilla sähköpostien tai puheluiden kanssa.

Yhteistyökumppanimme Reflectorin toimitusjohtaja Hanna Ahtola kirjoitti pari vuotta sitten hyvän blogiartikkelin aiheesta "Pitääkö kesälomalla olla tavoitettavissa?".  Artikkeli ei ole vanhentunut yhtään, vaan on päinvastoin erityisen ajankohtainen juuri nyt, heinäkuussa suurimman lomakauden aikaan. Lue Hannan kirjoitus täältä:
http://www.reflector.fi/blog/pitaako-kesalomalla-olla-tavoitettavissa

 Kuva Reflectorin blogista www.reflector.fi/blog

Kuva Reflectorin blogista www.reflector.fi/blog

Itse olen sitä mieltä, että jokainen on varmasti ansainnut vuosilomansa, ja lomalle on aina oma paikkansa.
Mitä mieltä te olette?

Oikein hyvää kesää kaikille - lomalla tai töissä!

 

 

Facebookissa näet nyt kilpailijasi mainokset!

Facebook julkaisi eilen uuden ominaisuuden mainonnan läpinäkyvyydestä. Mainonnan avoimuudella pyritään estämään väärinkäytösksiä ja väärien tietojen levittämistä.

Yrittäjän on hyvä käyttää tätä toimintoa hyödykseen: pääset näkemään minkä tahansa yrityssivun Facebook- mainonnan, erityisesti kannattaa olla kiinnostunut kilpailijoidesi tekemisestä. Näin voit itse tehdä tarjouksia, tapahtumia tai muita toimenpiteitä tarvittaessa.

Kuinka toimia:

1. Mene mille tahansa Facebookin yrityssivulle.

2. Sivun vasemmassa reunassa on alimmaisena uusi toiminto: Tiedot ja mainokset  (englanniksi Info and ads) - klikkaa.

mainokset.JPG

Klikaamalla löydät ko yrityksen parhaillaan aktiiviset mainokset, jotka ovat voimassa Facebookissa tai sen kumppaniverkostossa, Messengerissä tai Instagramissa.

Sivulta löydät myös tiedon yrityssivun perustamisvuodesta ja sen nimen muutoksista.
Käyttäjät voivat myös ilmiantaa vääriä, virheellisiä, sopimattomia tai epäkorrekteja mainoksia. Näin Facebook haluaa suitsia valheellista mainontaa alustallaan.

Käy testaamassa ja opi parhaat palat!

Facebookin tiedote löytyy täältä https://newsroom.fb.com/news/2018/06/transparency-for-ads-and-pages/

Liisa ja Xennek Oy löytyvät myös InHunt ProEdu:n kouluttajalistalta

InHunt ProEdu on online- yhteisö, josta löytyvät Suomen parhaat kouluttajat. InHunt ProEdu tarjoaa osaamisen kehittämiseen erittäin kattavan valikoima kouluttajia, koulutuksia, verkkokursseja, koulutusvideoita ja webinaareja.

Xennek Oy ja kouluttajamme Liisa Siitonen ovat päässeet mukaan InHunt ProEdun kouluttajalistalle. Liisa on kouluttanut osa-aikaisesti Markkinointi-Instituutissa jo 7 vuoden ajan, viimeisimpänä helmikuussa 2018 markkinointiviestinnän ammattitutkinnon opiskelijoita  aiheesta yhteistyökumppanitoiminta.

 Liisan esittely InHunt ProEdun nettisivuilla.    https://www.inhuntproedu.fi/kouluttajat/liisa-siitonen/

Liisan esittely InHunt ProEdun nettisivuilla. 

https://www.inhuntproedu.fi/kouluttajat/liisa-siitonen/

 

Viimeisen vuoden aikana Liisa on kouluttanut useissa yrityksissä ja yhteisöissä seuraavia koulutuksia:
LinkedIn perusteet yrityksen henkilöstölle

LinkedIn asiantuntijan työkaluna

LinkedIn yritystilin käyttäminen järkevästi

Twitter- perusteet

Twitter- mainonta

Twitter henkilöstön käytössä

Twitter yrityskäytössä

Instagram perusteet

Instagram mainonta

Yhteistyökumppanitoiminta

Sosiaalisen median strategiatyöskentely

Digimediat ja some

 

Liisa puhuu innostavasti ja esimerkein. Asiakaspalaute on ollut erinomaista.

Jos tarvitset yritykseesi koulutusta, ota yhteyttä. Liisan puhelinnumero on 040 861 9333

InHuntProEdu3.JPG

Pääsiäisen muistilista someen

"Koko alkuvuosi on ollut kiirettä ja hulinaa, nyt on vihdoinkin tulossa pääsiäinen, ja yrittäjäkin pääsee hetkeksi levähtämään." Moni yrittäjä miettii neljän päivän lepoa, mutta tee pari seikkaa muistilistalta ennen kuin lähdet pääsiäislomalle:

1. Toivota asiakkaillesi hyvää pääsiäistä myös sosiaalisen median kanavissasi. Yksinkertaista ja iloista pääsiäisen toivotusta on helppo tykätä ja kommentoida. Kysymykseen vastataan ehkä vieläkin helpommin: mikä on mielestäsi paras pääsiäisherkku? Äänestys: mämmi vai pasha?

paasiainen1.JPG

2. Tee pääsiäistarjous tai kilpailu / arvonta. Anna nettikauppaan alennuskoodi joka on voimassa pääsiäisen ajan, tee pääsiäistarjous, kivijalkaliikkeessä kävijöiden kesken arvotaan palkinto, Instagramissa kuvan #:llä jakaneiden kesken arvotaan tuotteita jne. Lyhyt tarjousaika houkuttelee ostoksille.

3. Anna asiakkaiden tehdä ehdotuksia: palkitse esim paras ehdotus joka tulee pääsiäisen aikana somekanaviin esim uusista tuotteista tai palveluista. Millaisen kakun haluaisit tarjolle kahvilaamme? Tilaisitko ennemmin maksimekon vai puolihameen ompelimostamme? Haluaisitko hotellishuoneeseesi ruusun terälehtiä sängylle vai hedelmäkorin kaupan päälle? Mitä lisäpalveluja arvostaisit kuntosalillamme: lastenhoitoa, lisäravinteiden myyntiä, ilmajoogatunteja?  Näin saat arvokasta tietoa mitä asiakkaasi haluavat ja saat keskustelua aikaan some-kanavissasi.

4. Kerro aukioloaikasi pääsiäisenä - auki vai kiinni, verkkokauppa koko viikonlopun auki, kivijalkaliikkeestä jokaiselle asiakkaalle lauantaina suklaamuna kaupan päälle jne.

Ja lopuksi: Ota pääsiäisenä rennosti! Syö niitä suklaamunia, rentoudu perheen ja ystävien parissa, syö lammaspaistia, kävele luonnossa ja lepää. 

Oikein hyvää pääsiäistä!

paasiainen2.JPG

Ikkunalaudalla kukkien kelta,
rairuoho versoo jo lautaselta.
Pajujen oksissa silmut uudet,
suklaamunissa salaisuudet.

Matti Suur-Hamarin paralympiakulta ja mitä Googlesta haettiin vuonna 2017?

Toivottavasti olet joskus tutustunut Google Trendsiin - hakukonejättiläisen työkaluun, jolla voit hakea esim oman alasi hakusanoja.

Tämän linkin takaa löydät tietoja siitä, mitä Googlesta haettiin Suomessa vuonna 2017.  https://trends.google.com/trends/yis/2017/FI/

google2017.JPG

Henkilöistä haettiin eniten toukokuussa menehtynyttä entistä presidenttiämme Mauno Koivistoa. Muusikko Alma julkaisi uutta musiikkia kesällä 2017, muusikko Jari Sillanpää pidätettiin huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta ja hänen kotiinsa tehtiin kotietsintä. Sauli Niinistö ilmoitti toukokuussa 2017 asettuvansa ehdolle presidentinvaaleissa valitsijayhdistyksensä kautta. Yhdysvaltalainen muusikko Chris Cornell teki itsemurhan toukokuussa 2017 Soundgardenin keikan jälkeen Detroitissa, USAssa.

Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja sanoo tiedotteessa:  “Haku on muuttunut jatkuvasti keskustelevampaan suuntaan. Ihmiset etsivät suoria vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin joko kirjoittaen tai entistä useammin myös suoraan ääneen puhuen. Kysymyksen sisältävät haut ovat lisääntyneet 50 prosenttia viime vuodesta.”

Kaupalliset- otsikon alta löytyy aiheita, joita olettettavasti ihmiset ovat jollain tavalla olleet kiinnostuneita hankkimaan. 

Kaikkein eniten on haettu fidget spinneriä - pieni kolmisakarainen lelu, jonka keskellä on laakeri. Pyöräyttämällä sakaraa fidget spinner pyörii vinhasti. Lelusta tuli yhtäkkinen hitti, ja niitä tilattiin lapsille ja aikuisille nettikaupoista Kiinasta asti. Kysyntä oli valtaisa, mutta tarjonta pientä. Tämä buumi oli suurimmillaan huhti-kesäkuussa. Tällä hetkellä fidget spinnereiden haut lienevät jo laantuneet, koska tarjontaa on jokaisessa halpakaupassa yllin kyllin.

Tässä video 16.kesäkuuta 2017 SomeTime- tapahtumassa, jossa laitoin fidget spinnerin pyörimään nenäni päällä

SomeTime2017 Kasnäsin kylpylässä ja superhitti fidget spinner pyörimässä nenän päällä. Videon on kuvannut Sohvi Nyman.

Mitä näistä Goole Trendsin tiedoista sitten voi oppia? Esimerkiksi haku "Mikä liputuspäivä tänään on?" antaa hyvän artikkelin aiheen lähes mille tahansa yritykselle - seuraavana kalenterissa on 19.3 vietettävä Minna Canthin päivä, joka on myös tasa-arvon päivä. Mitä sinun yrityksesi voisi siitä aiheesta kirjoittaa tai millaisen some-päivityksen voisit tehdä?
Jos olet matkanjärjestäjä, mieti miksi TUI-konsernia on haettu paljon? Onko heillä ollut erikoistarjous? Jos toimit koulutusbisneksessä, tee video vaikkapa palkallisista vapaapäivistä. Ajankohtaisiin aiheisiin voi tarttua monin tavoin: Miten/Kuinka? - kategoriassa ykkösenä hauissa on Miten tehdä limaa? Lasten hittituote, jota valmistetaan käsittääkseni partavaahdosta, askarteluliimasta, piilolinssinesteestä ja perunajauhoista. Jos olisit K-Kauppias, varmasti kannattaisi myymälään asettaa pieni pöytä, jossa ohjeet liman tekoon sekä ainekset - tietysti kyltin "Ota kuva ja jaa somessa" - kera.

Käy myös tarkastelemassa Google Trendsin Nousussa olevat haut- kohdasta, josta esim toissapäivän haut, eli sunnuntai 11.3 näytti tältä:

tuoreimmat_haut.JPG

Googlen suosituimmat haut sunnuntaina 11.maaliskuuta 2018

TV1 Urheiluruudussa esiteltiin paralympialaisten osallistujia: haastattelussa mm toisen jalkansa onnettomuudessa menettänyt Matti Suur Hamari. Hän voitti lumilautacrossissa paralympiakultaa maanantaina 12.3.2018. 

Google Trendsiä käyttämällä opit uutta joka päivä - niin omasta kuin kilpailijasi bisneksestä, tällä hetkellä pinnalla olevista aiheista, yleisistä trendeistä, maailman muutoksesta ja ennenkaikkea omista asiakkaistasi!
Matti Suur-Hamari oppi lumilautailemaan olympiakullan arvoisesti!

Hyvin suunniteltu vuosikello 2018

Tänään 5.2.2018 on Runebergin päivä ja juhlapäivän blogikirjoituksessani käsittelen suunnitelmallisuutta. Sanotaan että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Tämä pätee erityisen hyvin markkinointiviestinnässä ja somessa. Meille jokaiselle on joskus tullut se olo, että äh ja pöh, sinne someenkin pitäisi jotain päivittää; suunnitelma helpottaa tuskaa!

Xennekin Raine teki vuosikellon 2018 - kuinka sinä suunnittelet tämän vuoden? Mitä yrityksessäsi tapahtuu helmikuussa? Syyskuussa? Joulukuussa?
 

vuosikello_2018.png

2018

Vuosikello suunnittelun avuksi

Talvi saattaa yllättää autoilijat Uudellamaalla vuosi toisensa jälkeen - mutta ystävänpäivä, pääsiäinen, äitienpäivä, vappu, juhannus, joulu ja uusivuosi eivät voi yllättää some- yritystiliä!

Eli vuosikellon suunnittelun voi aloittaa sillä, että laitat kalenteriin tulevat pyhäpäivät ja päätät etukäteen mitä markkinointiviestinnässäsi tai yrityksen some-tilillä silloin tapahtuu.

Yritystilillä erilaiset kalenteripäivät ovat hyviä hetkiä miettiä esim ystävänpäiväksi kilpailua tai kaksi-yhden-hinnalla- kampanjaa, äitienpäiväksi lahjakorttitarjousta ja juhannukseksi hyvää keskikesän toivotusta ja lomakauden aloittamista.

  • Seuraavaksi kalenterissa on tulossa laskiainen: 11.2 vietetään laskiaissunnuntaita ja laskiaistiistai on 13.2.

  • Ystävänpäivää vietetään perinteisesti 14.2. , joka on keskiviikko ❤ ❤ ❤.

  • Pääsiäistä vietetään vuonna 2018 maalis–huhtikuussa 30.3. – 2.4. Perinteisesti pitkäperjantai ja toinen pääsiäispäivä eli seuraava maanantai ovat vapaapäiviä.

  • Vappupäivää vietetään toukokuun 1. päivä, joka 2018 osuu tiistaille.

  • Helatorstai, joka on 10.5.2018.

  • Äitienpäivä 13.5.2018 sunnuntaina.

  • Juhannusaattoa vietetään perjantaina 22.6.2018, joka on vapaapäivä monella työpaikalla vaikkei se virallinen pyhäpäivä olekaan.

  • Isänpäivä 11.11.2018 sunnuntaina.

  • Suomen itsenäisyyspäivää 6.12 juhlitaan torstaina.

  • Jouluaatto on maanantai, joulupäivä 25.12 tiistaina ja tapaninpäivä 26.12 keskiviikkona.

  • Uudenvuoden aatto osuu maanantaille 31.12.2018

Millaisia toimia sinun yrityksessäsi tehdään ylläolevina päivinä? Onko liike silloin kiinni vai auki? Palveleeko puhelinpalvelunne? Onko verkkokaupassa tarjouksia?

Jo niinkin pieni asia, kuin hyvän joulun toivotukset sometililtä ovat tärkeitä asiakkaille. Usein myös toivotuksiin on helppo vastata, ja saada myös siten kommentteja ja keskustelua aikaan sometileillä.

Oikein hyvää ja suunnitelmallista vuotta 2018 vielä kerran kaikille!


Liisa

suunnitelma.JPG

Facebookin muuttunut algoritmi ja mitä se tarkoittaa?

Wikipedia määrittelee algoritmin näin:
Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; jota seuraamalla voidaan ratkaista tietty ongelma. Lajittelualgoritmin tarkoitus on järjestää lista sovittuun järjestykseen. 

Eli Facebookin algoritmi tarkoittaa löyhästi suomennettuna 'järjestelyprosessia'.  Tämä järjestelyprosessi eli algoritmi esittää/järjestää sinulle uutisvirtaasi tarjoiltavat uutiset, viestit, videot, mainokset ja muun sisällön. Algoritmi myös oppii tekoälyn keinoin: uutisvirtaasi nousee entistä useammin päivityksiä sellaisilta ihmisiltä tai yrityksiltä, joiden sisällöistä olet aiemmin tykännyt tai joita olet kommentoinut. 

Pari viikkoa sitten Mark Zuckerberg, Facebookin toimitusjohtaja, ilmoitti että jatkossa Facebook laittaa etusijalle perheenjäsenet ja ystävät, työntäen yritystilien päivitykset taaemmaksi. Bisneksestä on kyse tässäkin: yritystilien julkaisut saavat Facebookin algoritmilla (eli järjestelyprosessissa) vähemmän huomiota. Mark haluaa että yritykset ostavat näkyvyyttä. Eli bisnestä bisnestä!

MarkZuckerberg.JPG

Uutisen löydät kokonaisuudessaan täältä: https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Myös Markkinointi&mainonta- lehti käsitteli aihetta artikkelissaan.

No, sanoisinpa että ei mitään uutta auringon alla - sama trendi on ollut näkyvillä jo vuonna 2017. Facebook kertoo, että "Page posts that generate conversation between people will show higher in News Feed." Eli kun yritystilillä keskustellaan, jutellaan, kysytään, kommunikoidaan, se on sisältöä jota Facebook nostaa ylemmäksi uutisvirrassa.
Myös live- videosisällölle Facebook lupaa antaa korkeaa näkyvyyttä. Eli jos voit tehdä livevideota tapahtumasta tai luennosta tai vierailusta tai uutuusesittelystä - tee se!

Facebookin ilmoitus algoritmin muutoksesta on oikeastaan erityisen hyvä juttu! Näin Facebook on sellainen somekanava, josta on ihmisille hyötyä ja he ovat kiinnostuneita sisällöstä jonka näkevät. Joten myös yritystileillä tulee keskittyä tekemään päivityksiä, jotka ovat:

- Reagointia aikaansaavia = Päivityksessä on kysymys, väite, tiedustelu jne. Tee livelähetys!

- Laadukkaita = Keskustelevia ja osallistavia. Sellaisia joista yrityksen asiakkaat hyötyvät.

- Suunniteltuja = Ota käyttöösi julkaisukalenteri ja vuosikello. Suunnittele etukäteen.

Ethän siis vain tiedota kuluttajille asioita vaan keskustelet heidän kanssaan - suunnitelmallisesti!

Linnasta_tiedotus.png

Voittaja tässä uudistuksessa on siis aina Facebookin käyttäjä, kuluttaja, yksityishenkilö.

Hän saa entistä merkityksellisempää sisältöä ja markkinointiviestit tulee suunnitella tämä mielessäpitäen.

Onko sinulla some-päivityssuunnitelma?
 

 

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

Osallistuin torstaina  PING Helsinki - verkkovaikuttajien yhteisön aamiaistapahtumaan, jonka aihe oli "It’s time for storytelling in AR/VR. Are you ready? " Parituntisessa tapahtumassa oli mielenkiintoisia puhujia suomalaisfirmoista, jotka tekevät virtuaalitodellisuuden ratkaisuja asiakkailleen.

Tilaisuuden avasi Inna-Pirjetta Lahti, PING Helsingin inspiraatiojohtaja eli Head of inspiration. Inna-Pirjetta herätteli yleisöä vaikuttajamarkkinoinnin yksityiskohdilla. Eli kuinka vaikuttajien, julkkisten, asiantuntijoiden kautta markkinoidaan tuotteita tai palveluita?
Vaikuttajien kautta viedään viestejä entistä enemmän kuluttajille. Meistä jokainen kuuntelee mielellään ystäviemme suosituksia ravintoloista tai kampaajasta tai uudesta levitteestä leivälle. Bloggaajat ovat jo useita vuosia olleet kertomassa käyttökokemuksiaan erilaisten tuotteiden parissa.


Myös Forbes on listannut vaikuttajamarkkinoinnin olevan yksi tärkeimmistä, ellei tärkein markkinoinnin keino vuonna 2018. Lue täältä lisää.

 Kuva napattu Inna-Pirjetta Lahden esityksestä. 4-tasoinen vaikuttajamarkkinointi, vasemman reunan nuolet kertovat tavoittavuudesta eli reachistä ja tehosta eli influencesta. Julkkikset, julkaisijat, fanit ja ystävät. Ketä sinä kuuntelet?

Kuva napattu Inna-Pirjetta Lahden esityksestä. 4-tasoinen vaikuttajamarkkinointi, vasemman reunan nuolet kertovat tavoittavuudesta eli reachistä ja tehosta eli influencesta.
Julkkikset, julkaisijat, fanit ja ystävät. Ketä sinä kuuntelet?

Zoanin CMO eli Chief Marketing Officer Laura Ala piti puheenvuoron siitä, kuinka asiakas kokeilemalla ja kokemalla tunnistaa tuotteen hyödyt tai mahdollisuudet. Laura ennusti, että seuraavan kahden vuoden sisällä suuri joukko kansainvälisiä brändejä on ottanut virtuaalitodellisuuden käyttöön markkinoinnissaan. Uskon tämän itse täysin.
 

PING2.JPG

Arilyn on suomalainen virtuaalitodellisuuteen erikoistunut toimisto. Nettisivuillaan he kertovat että muuttavat fyysisen maailman virtuaaliseksi kokemukseksi.

Jo joulun alla Helsingissä nähtiin Stockmann- tavaratalon perinteikkäässä joulu-ikkunassa Mikonkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa VR-ulottuvuus. Kävittekö katsomassa? Onni-tonttu seikkaili lisätyn todellisuuden keinoin satuikkunassa. Lue lehdistötiedote täältä.
Paikanpäällä tapahtumassa saimme myös itse värittää tonttu-kortin, jonka jälkeen Arilynin sovelluksella tontun sai eloon postikortista.
Toinen hieno toteutus oli myös postikortti, joka heräsi eloon Arilynin sovelluksella: työpöydälläni oli keväinen Tuomiokirkko!

Kuvassa omin pikku kätösin väritetty tonttukortti, sekä näkymä työpöydälläni Arilynin sovelluksella katseltuna, virtuaalitodellisuuden keinoin. Pyöreässä kortissa saa näkyviin Helsingin Tuomiokirkon.

 Halvat, pahviset VR-lasit saat vaikkapa Claes Ohlssonilta alle vitosella. Xennekillä on sekä pahvisia katselulaseja että Bobo VR-laseja, jos haluat tulla testaamaan. Molempiin laitetaan sisään oma matkapuhelimesi, jonka jälkeen valitset vaikkapa YouTuben 360- kirjastosta mieleisesi videon 360-muodossa.

Halvat, pahviset VR-lasit saat vaikkapa Claes Ohlssonilta alle vitosella. Xennekillä on sekä pahvisia katselulaseja että Bobo VR-laseja, jos haluat tulla testaamaan. Molempiin laitetaan sisään oma matkapuhelimesi, jonka jälkeen valitset vaikkapa YouTuben 360- kirjastosta mieleisesi videon 360-muodossa.

Lopuksi vielä Arilynin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Emmi Jouslehto kertoi Arlalle tehdystä kampanjasta, jossa Aamu- kissa herää eloon maitopurkin kyljestä. Katso videolta lisää.

Jos haluat päästä VR-laseja tai 360- kameraa Xennekin tiloihin, ota yhteyttä ja sovitaan aika. Voidaan juoda kupilliset kahvia ja jutella virtuaalitodellisuuden markkinointimahdollisuuksista.

 

Liisa

Somestrategia

2018.png

Suunnitelmallisuus

Kattaus on puoli ruokaa, suunnitelmallisuus on puolet strategiasta.
Toinen puoli on strategian toteuttamista.

Somestrategia - mitä se tarkoittaa?

Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla päästään haluttuun tulokseen.

Some-strategia on siis suunnitelma, jolla tähdätään johonkin päämäärään. Esimerkiksi halutaan lisää seuraajia yrityksen Facebook- tilille, verkkokaupan myynnin kasvua, sähköpostien avaamisprosentin nostamista tai uusia asiakaskontakteja. Maailmanrauhaa tai kuuta taivaalta ei somestrategialla saavuteta, mutta omaa työmäärää somesisältöjen kanssa painiskelussa sillä voi helpottaa kovastikin.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
- Mieti mitkä ovat tavoitteesi?  "Tahdomme tuplata LinkedIn- seuraajien määrän"

- Ketä halutaan tavoittaa? Vastauksen tulee olla suppeampi kuin "kaikki suomalaiset"  - mieti siis kohderyhmääsi: koiraihmiset, kauneudenhoidosta kiinnostuneet 16-45 vuotiaat naiset, pääkaupunkiseudulla asuvat asunnon vaihtoa suunnittelevat, rock- ja pop-musiikista kiinnostuneet ja niin edelleen.

- Missä tavoittelet? Onko kanavasi siis LinkedIn, Twitter, Facebook, Youtube, Pinterest, Instagram, WhatsApp tai jokin muu kanava?

- Sitoudu! Päätä, kuka omistaa yrityksen some-tilin ja kuka vastaa sen päivittämisestä? Toki päivittämistä voi tehdä useampi henkilö, mukaanlukien ulkopuoliset tahot, mutta jonkun tulee olla tilin omistaja. Hän myös vastaa päivitystiheydestä ja aikataulun asettamisesta.

- Tee julkaisukalenteri ja jos päätät vaikka julkaista kerran viikossa, merkitse aika kalenteriisi, kuten merkitsisit palaverin. Varaa neukkari, jossa teet seuraavan viikon ajastukset ja kirjoitat esim blogin sisältöä.

- Mittaa onnistumista. Jos tarvoitteesi on tuplata seuraajien määrä, mittaa sitä viikottain. Tee korjaavia toimenpiteitä jos käyrä ei ole nouseva. Julkaise useammin, muuta kirjoitusten sävyä, aktivoi tykkääjiä keskustelemalla, ota osaa ja kommunikoi.

Olen juuri osallistunut Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun "Digital Marketing"-kurssille, jossa suunnittelun avuksi suositeltiin PR Smithin SOSTAC- työkalua.
https://digitalmarketingvtos.wordpress.com/2016/02/01/digital-marketing-plan-sostac-2/

  • Situation Analysis (where are we now?) = Tilanneanalyysi, missä nyt ollaan?

  • Objectives (where do we want to go?) = Tavoitteet, minne halutaan päästä?

  • Strategy (how do we get there?) = Strategia eli toimintasuunnitelma, kuinka tavoitteisiin päästään?

  • Tactics (the details of strategy including the marketing mix & comms mix) ? = Taktiikka eli yksityiskohdat

  • Action (the details of tactics – who does what , when & processes & systems) = Toiminta, eli kuka toimii, milloin toimii, miten toimii, millä prosessilla

  • Control (metrics that you need to measure at different times) = Mittaaminen eli kuinka onnistumista mitataan? Mitkä ovat onnistumisen mittareita?

 

Toivottavasti kuvasta on sinulle apua oman some-strategiasi suunnitteluun. Ja jos kaipaat jeesiä suunnitteluun ja aiheen työstämiseen, soita Liisalle puh 040 861 9333 ja tehdään yhdessä yritystäsi palveleva somestrategia.

Sostac.JPG

SOSTAC

Liisa